divendres, 16 de maig del 2008

"XERREM": UNA NOVA EINA PER PROMOURE L'ÚS SOCIAL DEL CATALÀ (II)

Continuem amb la presentació del projecte "Xerrem"...

Una idea: el programa Xerrem.

Podem ajuntar la competència d’unes persones amb la necessitat d’adquirir-la d’unes altres? Podem aspirar, des del voluntariat, a servir de palanca de llançament a persones amb dret a ser tan competents com nosaltres en els intercanvis socials? El programa Xerrem pretén això, justament: oferir, com a reforç de l’aprenentatge, trobades setmanals on els assistents puguin fer créixer el propi bagatge lèxic, la fluïdesa expressiva, la seguretat i l’autoconfiança per parlar en català amb eficiència comunicativa, al mateix temps que s’acosten a la cultura i a la realitat del país. Grups de conversa, d’uns vuit mesos de durada, guiats per persones que els entrenaran amb entusiasme i eficiència en l’habilitat de parlar. Trobades en què persones de procedència i estils diversos, tot aprenent, s’intercomunicaran sensacions, coneixements, experiències, experteses i opinions. Grups de persones que es coneixeran, es relacionaran i es respectaran des de la diversitat, al mateix temps que faran país perquè en coneixeran els referents més rellevants i els podran valorar.
Una experiència: primer pilotatge del Xerrem.

Durant aquest curs escolar 2007-2008 s'està duent terme, conduït per Jordi Esteban, al Centre Social i promogut per la CAL de Sants, un primer pilotatge del Xerrem. Hi ha inscrites una vintena de persones, procedents d’arreu, que inicialment no es veien amb cor d’expressar-se en català i que, progressivament van adquirint competència i seguretat. Es troben dues hores cada setmana, i durant aquest temps no paren de parlar en grups de tres o quatre, ara d’un tema que els és proper, ara d’un altre. Ho fan formulant preguntes i responent-les. Van començar fent-se preguntes senzilles referides únicament als gustos, preferències, sensacions i costums personals. Quan s’hi van sentir prou segurs van continuar preguntant-se i explicant coses que coneixien, actuals o passades. Després han començat a explicar-se històries, cosa que ja comporta un cert grau de domini. Són a punt de començar converses en què es donaran consells i faran suggeriments pràctics. I acabaran el curs (unes 70 hores en total) fent raonaments extensos sobre els temes que s’han anat repetint durant les pràctiques. A cada sessió incorporo referents culturals dels Països Catalans, vinculats als temes de conversa i presentats amb el mateix tipus de discurs que es practicava.

La valoració que els assistents fan de la iniciativa és altament positiva. El resultat més visible és que en cap moment de les dues hores de conversa hi ha hagut canvi de llengua i tots els assistents gaudeixen d’èxit comunicatiu, és a dir, comuniquen en català uns sentiments, unes observacions, unes experiències i unes idees que són rebudes amb plenitud de sentit i d’intenció per part dels interlocutors. El català arriba a ser per a ells un autèntic instrument de comunicació.

Pròxima fita: multiplicar els grup Xerrem.