dissabte, 28 de març del 2009

MARIA-MERCÈ MARÇAL: DESGLAÇ (1)

“L’hora del desglaç és una hora dolorosa, però oberta. Hi ha una mort. Desapareix la carcassa que immobilitza, però que també sustenta, el sòlid dóna pas al líquid, els contorns es fonen. Camí fluid, de nou sense esquemes ni pautes, que és alhora camí de retorn, de reveure, de retrobar, de reidentificar, de reanomenar, de refer-se.”

Amb aquestes paraules, Maria-Mercè Marçal descrivia el seu poemari Desglaç. Un poemari que es distribueix en tres apartats diferenciats. La imatge del desglaç significa la recuperació de l’aigua, símbol del femení utilitzat ja anteriorment per Marçal, símbol del retorn a la vida i al sentit.

El desglaç s’inicia amb la mort del pare inscrita en l’apartat Daddy; una mort que és, alhora, la mort de la Llei del Pare, que ha esdevingut la causant de la congelació.

La mort t’ha fet escac i mat sense retop.
I de retop a mi, des del fons del mirall
Que se m’encara, clos: no hi val amagatall.
Em sé arrapats al coll els tentacles del pop.

Daddy ens porta directament a la poeta nord-americana Sylvia Plath. Marçal manlleva el títol d’un llarg poema de Plath dedicat al seu pare.

Sylvia Plath va compondre un poema dur, en el contingut i en el llenguatge, sobre el seu pare. En els primers versos, la imatge del pare s’associa amb una sabata i la filla és el peu descalç que s’hi aixopluga. Més endavant, el pare apareix com una imatge de Déu; un Déu, però, que no té el suficient crèdit davant els ulls de la filla per ser-ho. Són especialment colpidors els versos que la figura del pare pren la imatge d’un feixista alemany i ella, la filla, és la jueva que se sent transportada al camp de la mort. El poema acaba amb el pare imatge d’un vampir al qual, finalment, la filla aconsegueix clavar-li una estaca al cor per tal d’alliberar-lo i d’alliberar-se’n ella mateixa.

Alguns versos de Marçal ens trameten aquesta influència de Plath:

Aquella part de mi que adorava un feixista
-o l’adora, qui ho sap!
jeu amb tu, jau amb tu
.

El Déu-Pare de Plath es transforma en en Pare-esparver marçalià:

Pare-esparver que em sotges des del cel
i em cites en el regne del teu nom,
em petrifica la teva voluntat
que es fa en la terra com es fa en el cel.
La meva sang de cada dia
s’escola enllà de tu en el dia d’avui
però no sé desfer-me de les velles culpes
i m’emmirallo en els més cecs deutors.
I em deixo caure en la temptació
de perseguir-te en l’ombra del meu mal.

La imatge d’un pare totpoderós serveix a Marçal per tal de reelaborar una nova significació de la paraula religiosa sempre mancada de veu femenina. La poeta dóna un ou significat a la paraula sagrada des del lloc femení.

Tant Marçal com Plath cerquen l’alliberament de l’autoritat masculina encarnada en la figura del pare. El final, però, d’ambdós poemaris és força diferent. Plath presenta el pare com un vampir que li ha xuclat la sang durant anys. Fins i tot la família, els amics (representats per la imatge dels habitants del poble) odien, com ella mateixa,aquella figura autoritària.


En canvi, el Daddy de Marçal acaba amb una cançó de bressol. Els papers s’intercanvien: el pare pot esdevenir fill i també, mare. La filla pot ser mare. Fina Llorca diu: “És només així que el pare es pot distingir del Pare. Només a aquest Pare simbòlic, poetitzat en la imatge petrificant de l'esparver, cal clavar les dents de la paraula difícil de la filla. L'escac i mat de la mort, imatge del primer poema, ha de permetre aquesta renovació, aquest inici, com el desglaç anuncia la primavera.”

Com un nen tot petit en els meus braços,
una embosta de pols en el bressol d’unes mans,
canto perquè dormis
i et gronxo en la sang.
[...]
Canto perquè dormis, dorm,
petit bolic de carn,
que el meu llavi recull
i besa amb llengua robada.
[...]
Com una nena petita en els teus braços,
una embosta en les teves mans de pols,
abraça’m com una mare
ara que ja ets terra per sempre.

Com dos infants, ençà i enllà del dia,
mà de pols, mà de sang...
la mort enderrocava les murallesi tot pedestal.

EUSKADI 2009 (1)

No saps mai si riure o plorar...

Aquests darrers dies, a l’Ajuntament de Cardedeu es produïa un situació digne del més pur teatre de l’absurd. El PP i ERC presentaven una moció conjunta per tal de donar suporta a la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) impulsada pel moviment Catalunya Estat Lliure que demana al Parlament regular per llei la convocatòria d'una consulta per al 2010. El representant del PP, independentista per un dia, potser devia creure que això de “Popular” es referia al seu partit... pobre home! Ha hagut de córrer a demanar perdó als seus amos davant el fet imminent de la seva expulsió del partit, cosa que li faria perdre la seva petita i llaminera parcel·leta de poder. ..

També és notícia aquests dies que Unión Progreso y Democracia (carai amb els noms!) fa ja el seu desembarcament oficial a Catalunya. A les eleccions europees els ciutadans del nostre país tindran la possibilitat de votar uns partits tan sensibilitzats per la causa catalana com el Partit Popular, Ciudadanos i ara la UPD.
Mentrestant, al país veí, Euskadi, tot està ja llest perquè els nacionalistes espanyols dominin el govern i el Parlament basc. El pacte entre socialistes i populars no hauria d’estranyar, però, a ningú. De fet, és la unió entre dos partits defensors de la unidad indissoluble de la pàtria... la dita bé de lluny: “Antes roja que rota”. Ja ho dèiem en el nostre article del 2 de març: La hipotètica, però probable, aliança espanyola a Euskadi respon a aquella vella dita: "allò que més s’assembla a un nacionalista espanyol de dretes és un nacionalista espanyol d’esquerres.”

El govern i el Parlament que tindrà Euskadi a partir del mes que ve no és res més que el fruit d'una ben estudiada i desenvolupada política del nacionalisme espanyol per llençar un atac sense precedents a la línia de flotació d'Euskadi.

divendres, 27 de març del 2009

MARIA-MERCÈ MARÇAL: LA MATERNITAT (2)

La maternitat obre una nova etapa lírica en la poesia de Maria Mercè Marçal. La secció Heura, del poemari Sal oberta, és, com hem pogut veure anteriorment, el reflex de l’experiència de l’embaràs i la maternitat de la poeta. La maternitat, vista sempre com un estat opressor, com un estat dolorós per a la dona és, mitjançant la subversió del llenguatge emprat per Marçal, un element que, vist des de l’òptica femenina, esdevé subvertidor.
Inicialment, l’embaràs provoca en Maria Mercè Marçal aquesta mena de sensacions i de sentiments d’opressió que habitualment es poden relacionar amb l’embaràs. Els seus versos semblen referir-se a aquesta dona víctima de la societat fal·locèntrica que, sovint, només és capaç de veure-la i utilitzar-la en la seva vesant reproductiva:

L’he vist vinclada sota el pes atàvic
del poder del seu ventre, usurpat,
mudat en servitud: fosca deessa
sense reialme!

Segurament, Luce Irigaray, teòrica del feminisme francès dels anys setanta i vuitanta del segle passat, és una de les influències més grans en l’obra de Maria Mercè Marçal. En la seva obra Spéculum de l’autre femme, Irigaray sosté que l’objecte del coneixement i de la intel·ligència s’ha definit sempre com a masculí en la tradició occidental. Això ha estat així a causa de la subordinació d’allò que és femení. Aquest imaginari masculí el considera destructiu i distanciat de la mare i d’allò que és femení. L’autora afirma que l’home sempre s’ha apropiat i ha utilitzat els poders reproductors de la dona per als seus propis objectius. Un dels principals interessos d’Irigaray es troba en la relació mare-filla que considera devaluada en la societat patriarcal.

Irigaray posa especial èmfasi a situar en les paraules la diferència sexual i en canviar les regles lingüístiques. Reclama l’orde matern que fa reaparèixer amb un caràcter gairebé ètic de la relació fetal i apel·la a les relacions entre mare-filla perquè entén que fomenten les relacions d’identitat i que constitueixen l’espai menys conreat de la nostra societat.

També hem de trobar, retrobar, (re)inventar les paraules, les frases que ens expressen la relació més arcaica i també la més actual de la relació amb el cos de la mare, amb els nostres propis cossos. (Re)crear les frases que han de traduir el vincle entre el seu cos, el nostre i el de les nostres filles. Hem de descobrir una llengua, un llenguatge que no substitueixi el dels nostres cossos; les paraules que no impedeixen el lligam am el nostre cos i que parlen del nostre cos.

Cal doncs, reconstruir una identitat tot inventant un nou llenguatge. I és aquesta recerca d’identitat mitjançant el llenguatge el que la poeta, en el diàleg establert amb la seva filla, intenta assolir:

I hi cerco signes, alfabets d’arrels
per confegir-te un nom que no t’escanyi.
Per bastir-te una casa que et segui
veles ni rems.

Una altra teòrica francesa, Simone de Beauvoir, ens parla també del sentiment de subordinació i també d’alienació que comporta la submissió de l’organisme de la dona a la funció reproductora. L’experiència de la maternitat provoca aquestes sensacions en Maria Mercè Marçal. El jo poètic és revolta contra el fetus que li provoca molèsties i al qual arriba a considerar com un intrús:

[...] Ni de ser
sovint aquest gran gep
incrustat en la carn
que em blega, insidiós,
amb la seva ombra sempre
present, com si de cop
s’haguessin trasbalsat
tots els confins i ja
no sabés on començo
ni on acabo.
[...]
Tu, que et vares fer carn
Dins meu sobtadament
com l’hoste que ha vingut
sense avisar i invoca
lligams atàvics, velles
lleis, pactes segellats...

LLENGUA I INDEPENDÈNCIA (i 4)

Quart i darrer punt de l’entrevista en què Víctor Alexandre acabava afirmant: “És possible una Catalunya independent castellanoparlant”.

Aquest és una altre tema que hem tractat sovint dins d’aquest bloc: la importància o no del manteniment de la llengua pròpia del país. (Entre altres: Independentistes confosos i confusos; El país dels esvorancs (XIV) o... independència en castellà). Alguns diuen que pots sentir-te plenament català malgrat que la teva llengua, única i exclusiva, sigui el castellà (i jo n’hi afegiria qualsevol altre: amazig, àrab, romanès, basc...). Que pots desitjar molt més poder econòmic, polític i de tot tipus per al teu país i, fins i tot, arribar a desitjar la independència dels Països Catalans sense saber un borrall de català o, el que és pitjor, sabent-ne, però sense fer-lo servir. La independència es pot desitjar, diuen, per motius estrictament socials, econòmics, de millora de la qualitat de vida... i pontifiquen: no cal la llengua per voler la independència.

Recordo un escrit del col·lectiu “Els altres andalusos en què, amb molt bona fe, s’hi feia una lloança en favor de la llengua catalana, però on s’acabava demanant que és fes independentisme en castellà. (I torno a dir jo... i per què no en amazig, en àrab o en gallec o en basc?)

¿Hem de deixar de banda el primer signe d’identitat en què es fonamenta el nacionalisme català a l’hora d’exigir el dret d’autodeterminació que ens pertany com a poble?

Una Catalunya independent i castellanoparlant? Per què la volem? De la mateixa manera que tampoc voldria una Catalunya independent sota qualsevol tipus de dictadura o una Catalunya independent sense justícia social, sense llibertats col·lectives i individuals, sense llibertats nacionals...

¿Em podeu explicar per què voldríem una independència que abandonés la llengua i la cultura del país i ens convertís en un apèndix –tant lliure com vulgueu- de la llengua i la cultura castellana?

Independència... per a què? Llibertats... societat més justa... gestió dels propis recursos... millor repartiment de la riquesa...

També per a la plena normalitat de la llengua i cultures catalanes.

dimecres, 25 de març del 2009

EL PROJECTE XERREM S'ESPANDEIX ARREU DEL TERRITORI

El passat dissabte 21 de març va tenir lloc al barri d’Hostafrancs de Barcelona la primera trobada de sherpes (conductors de grups de conversa) del projecte Xerrem. L’objectiu era el d’intercanviar opinions i experiències de cara a un millor funcionament si cal d’aquest important projectes de voluntariat que ha engegat la CAL.
El projecte Xerrem va posar-se a caminar el mes d’octubre de 2008, després d’un any de pilotatge. En aquests moments hi ha una vintena de grups Xerrem al Principat i alguns a la Catalunya Nord. A la zona metropolitana de Barcelona s’han inscrit uns tres-cents xerraires, dels quals dues terceres parts es poden considerar efectius. Conformen el col·lectiu de xerpes, també a Catalunya, una cinquantena de persones, el 75% de les quals tenen ja un grup assignat (en grups una mica nombrosos hi ha dos o fins i tot tres xerpes). Cada mes de març i de setembre es fa una trobada per intercanviar experiències, debatre qüestions considerades rellevants i organitzar l’activitat. A Barcelona funcionen grups als barris de Gràcia, Sants, Hostafrancs, la Bordeta, Poble Sec, Dreta de l’Eixample, Poble Nou, Ckiutat Meridiana i Nou Barris.

Als pobles de l’entorn de Barcelona s’han creat grups a Esplugues de Llobregat, Mollet del Vallès, l’Hospitalet de Llobregat, Castelldefels i Torrelles de Llobregat.

També hi ha un grup a Calaf i cinc grups a la Catalunya Nord.
Fins a l’estiu de 2009, la CAL espera consolidar l’experiència amb els grups existents i fer-ne una valoració completa. Si els resultats són positius, com esperem, farem mans i mànigues per difondre l’experiència establint contactes amb entitats d’interès social, captant voluntaris que portin grups i cercant xerraires que vulguin millorar la seva competència en català. Estic convençut que hi ha moltes entitats que estimen la nostra llengua, moltíssims xerpes disposats a dinamitzar-la i una immensitat de xerraires que volen fer-se-la seva.

PROGRAMA ESPECIAL SOBRE 10.000 A BRUSSEL·LES PER L'AUTODETERMINACIÓ

Demà dijous, 26 de març, ETV Llobregat emetrà un especial de La Clau de la Nostra Història, d’una hora i mitja de durada, dedicat a la manifestació per l’autodeterminació del passat 7 de març a Brussel·les.

Fins ara, a La Clau de la Nostra Història hem pogut conversdar sobre fets de la nostra història com el Tractat dels Pirineus, la batalla d’Almansa o la Constitució de l’Havana; de fets més contemporanis com l’Assemblea de Catalunya o el Centenari de la bandera estelada. També hem conversat sobre personatges com Jaume I, el General Moragues, el president Lluís Companys o Lluís Maria Xirinacs.

A tots plegats els unia un fil comú: havien estat fets i personatges que havien estat claus en un determinat moment històric. La manifestació del 7 de març també forma part d’aquest conjunt de dates clau que poden marcar el desenvolupament de la nostra nació.

El 7 de març de 2009, milers de catalans i catalanes van marxar junts pels carres de Brussel·les amb un sol crit: exigir el dret d’autodeterminació per al nostre país.

ETV Llobregat va ser-hi present i ha elaborat un extens reportatge sobre aquesta data històrica. Demà, 26 de març, a les 21.30 h, us convidem a veure aquest reportatge per tal que els que vau ser-hi recordeu aquells moments i els que per un o altre motiu no vau poder fer el viatge, pugueu conèixer de primera mà tot el que s’hi va viure.

Volem, però, anar més enllà encara i quan acabi el reportatge us convidem a sentir de viva veu les impressions dels que van participar-hi. Amb aquest objectiu hem convidat a La Clau de la Nostra Història a Enric Canela, Agustí Esparducer i Josep Poveda, organitzadors de 10:000 a Brussel·les per l’Autodeterminació; a Alfons López-Tena en representació del Cercle d’Estudis Sobiranistes; a Josep Maria Farré de Sobirania i Progrés; a en Pepe Ribas, de la CAL i en David Vinyals de Catalunya Estat Lliure.

Amb tots ells conversarem després del reportatge.

Us convidem, doncs, que marxeu amb ETV Llobregat a Brussel·les per l’Autodeterminació.

El programa es podrà veure en redifusió i també serà emès a tot el país per les emissores que componen el col·lectiu de Televisions Digitals Independents de Proximitat (TDIP).

PROGRAMA ESPECIAL SOBRE ELS 10.000 A BRUSSEL·LES PER L'AUTODETERMINACIÓ

Demà dijous, 26 de març, ETV Llobregat emetrà un especial de La Clau de la Nostra Història, d’una hora i mitja de durada, dedicat a la manifestació per l’autodeterminació del passat 7 de març a Brussel·les.

Fins ara, a La Clau de la Nostra Història hem pogut conversdar sobre fets de la nostra història com el Tractat dels Pirineus, la batalla d’Almansa o la Constitució de l’Havana; de fets més contemporanis com l’Assemblea de Catalunya o el Centenari de la bandera estelada. També hem conversat sobre personatges com Jaume I, el General Moragues, el president Lluís Companys o Lluís Maria Xirinacs.

A tots plegats els unia un fil comú: havien estat fets i personatges que havien estat claus en un determinat moment històric. La manifestació del 7 de març també forma part d’aquest conjunt de dates clau que poden marcar el desenvolupament de la nostra nació.

El 7 de març de 2009, milers de catalans i catalanes van marxar junts pels carres de Brussel·les amb un sol crit: exigir el dret d’autodeterminació per al nostre país.

ETV Llobregat va ser-hi present i ha elaborat un extens reportatge sobre aquesta data històrica. Demà, 26 de març, a les 21.30 h, us convidem a veure aquest reportatge per tal que els que vau ser-hi recordeu aquells moments i els que per un o altre motiu no vau poder fer el viatge, pugueu conèixer de primera mà tot el que s’hi va viure.

Volem, però, anar més enllà encara i quan acabi el reportatge us convidem a sentir de viva veu les impressions dels que van participar-hi. Amb aquest objectiu hem convidat a La Clau de la Nostra Història a Enric Canela, Agustí Esparducer i Josep Poveda, organitzadors de 10:000 a Brussel·les per l’Autodeterminació; a Alfons López-Tena en representació del Cercle d’Estudis Sobiranistes; a Josep Maria Farré de Sobirania i Progrés; a en Pep Ribas, de la CAL i en David Vinyals de Catalunya Estat Lliure.

Amb tots ells conversarem després del reportatge.

Us convidem, doncs, que marxeu amb ETV Llobregat a Brussel·les per l’Autodeterminació.

El programa es podrà veure en redifusió i també serà emès a tot el país per les emissores que componen el col·lectiu de Televisions Digitals Independents de Proximitat (TDIP).

LLENGUA I INDEPENDÈNCIA (3)

La independència és la solució al problema lingüístic?

La independència no és cap solució... ni tampoc un objectiu en si mateixa; ni per a la llengua, ni per a cap altre dels problemes econòmics, socials, culturals o històrics que puguem tenir plantejats actualment. La independència tampoc no és un objectiu en si mateixa perquè, l’hipotètic dia en què assolim la llibertat com a país, és quan començarà una nova etapa en la lluita per aconseguir una societat més justa i més lliure en tots els sentits.

Disposar d’un estat propi pot ser beneficiós per a la plena normalització del català. Tindrem més mitjans i més llibertat i poder per aplicar-los com millor preferim. Per tant, és evident que tindrem moltes millors eines que en la situació actual.

Les eines,però no són suficients. Tampoc ho són les lleis. Caldrà desenvolupar una autèntica política lingüística que faci del català, no únicament la llengua oficial del país, sinó potser el que és més important: que esdevingui l’autèntica llengua franca d’una societat multicultural i multilingüe.

Per comprovar que les lleis i l’estat propi no ho són tot per a la llengua, ja no ens cal situar l’exemple irlandès, sinó que en tenim un de molt més a prop i que ens afecta més directament: Andorra. El percentatge pel que fa a l’ús interpersonal del català al Principat veí es troba en un exigu 29%. Andorra és un país independent que té com a única llengua oficial el català, malgrat això, la llengua pròpia està a punt d’entrar –en paraules de M. Carme Junyent- en perill d’extinció.

La pervivència d’una llengua depèn de molts factors. Evidentment, el coneixement a través de l’ensenyament n’és un d’indispensable. També n’hi ha d’altres com poden ser el prestigi i la necessitat d’utilització. Un factor clau, però, és l’ús i la transmissió que se’n pugui fer, d’aquesta llengua. I aquí poc hi poden fer les lleis, la immersió lingüística o els cursos de català per a adults.

La independència –recordem-ho: eina i no pas objectiu- servirà per a poc si el dia després no sabem trobar la manera d’utilitzar-la adequadament.

dilluns, 23 de març del 2009

MARIA-MERCÈ MARÇAL: LA MATERNITAT (1)

Els poemaris Sal oberta i La germana, l’estrangera inclouen, entre altres temes, el de la maternitat.

El poema Baula és l’inici de tot; el moment de la concepció de la que seria la seva filla:

El sis de març de mil nou-cents vuitanta,
plegats, i sense esment, insectes de l'incert,c
calàrem foc al fruiterar dels núvols.
Caigué la fruita viva sobre l'herba.

Inicialment, Marçal es planteja el gran dubte: tirar endavant com a mare soltera amb l’embaràs o bé recórrer a l’avortament. El jo poètic travessa pel gran dubte sobre el fet de ser mare. Les imatges poètiques que expressen l’estat de dubte de la poeta es reflecteixen en la ruda i l’heura.

La ruda conté propietats abortives i és, en aquest sentit un símbol feminista, perquè l’embaràs i la maternitat representen per algunes teòriques feministes la subjugació a l’home i a la llar.
El poema Ruda és especialment colpidor en aquest moment anímic de la poeta:

[...]
Perquè portes la mort escrita a la semença
i la veig a les fulles, i ha enramat el convit,
no donaré agonia a la saba que et defensa,
no donaré llum al sol, ni tenebra a la nit.

Ofegaré les rels del gran arbre que et serva.
Estroncaré la veu dels petons que hi fan niu.
Faré callar les deus que adollen aquest riu
El verd de la serena i la saó de l’herba.

I alçaré el cor i vi perquè la vida guanyi:
El meu amor serà la ruda que t’escanyi.
[...]
Hoste que has arribat de cop, sense ambaixada!
[...]
Qui ha convocat, d’incògnit, a la taula parada?

La imatge contrària és l’heura. Aquest vegetal mostra una força vital tan extrema que pot acabar ofegant el vegetal al qual s’emparra. L’heura inclou els conceptes de la vida i de la mort, contradicció que remet als conflictes socials de la maternitat. L’experiència de ser mare, que primer és vista com a símbol repressor de la dona, després, és entesa com una força particularment femenina que s’ha de viure amb gaudi i passió. La ruda i l’heura son els elements simbòlics i antagònics. El sentiment de maternitat, però, acaba triomfant.

He desat al calaix la ruda; se’m podria
A les butxaques i al clos de la falda.
Pels descosits sobreeixia, i pels sets...,
I els he embastats amb agullers de pluja.

L’he desada al calaix: potser les arnes
De l’estiu en faran, d’esme, pastura.
Mentre, triomfaran les fulles noves
Al jardí que s’espiga dins de casa.
Sí, he desat la ruda i el reclam
Que obria portes als cavalls de l’ordre.
[...]
He desat al calaix la ruda. I he afirmat
La deu des d’on s’esbalça la tempesta de l’heura

LLENGUA I INDEPENDÈNCIA (2)

Fa gairebé un any, a l’article Mig ple, mig buit, comentàvem un estudi de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) que duia per títol Llengua i identitat a Catalunya 2008.

Bona part d’aquestes xifres donaven peu a la possibilitat que el català acabi esdevenint una llengua minoritzada al seu país. Recordem aquell estudi:

La primera llengua parlada a casa des de petits: el 1998 el percentatge del català se situava sobre el 41%. El 2008, la xifra havia baixat fins al 37%.

La llengua habitual d’ús dels enquestats: l’any 1998 parlaven habitualment català un 49,8% dels enquestats. El 2008 la xifra era del 42,6%.

En les converses interpersonals i davant la pregunta de en quina llengua parles habitualment si els amics són de parla castellana? Les respostes ens conduïen a només un exigu 3,8% pel que fa al català; en les dues llengües, un 27.8% i les converses interpersonals en castellà s'eleven fins a a un 68%.

No crec que sigui pessimista una visió negativa d’aquests indicadors, ni que tampoc ho sigui entreveure la possibilitat que, si la davallada continua, el català pugui arribar a quedar arraconat pel que fa a l’ús al carrer, a l’ús interpersonal.

També hauria de ser evident que l’allau immigratori que ha patit el nostre país en els darrers anys (el més fort que ha patit cap país europeu en tant poc temps) i els pocs mitjans de què disposem per facilitar-ne la integració social, cultural i lingüística, repercuteix directament en el procés de normalització del català.

En aquest bloc ha hem tractat diverses vegades sobre el tema (Veieu, entre altres, Estrangers a la tele; Immigració i mitjans en català; No compres si no entiendes) i la realitat amb què sempre topem és que a Catalunya hi ha una part molt important de la població (i no només la que pertany a la recent immigració) que no té cap contacte amb la cultura catalana, que el contacte amb la llengua catalans és ínfim i es redueix o bé a l’escola o bé a determinats contactes amb l’Administració. Una part important de la població que viu immersa en una imaginari cultural i lingüístic totalment espanyol.

La immigració a Catalunya ha estat i continua estant manipulada per interessos polítics de mentalitat espanyolista. Dins d’aquesta immigració els més fàcilment manipulables per raons lingüístiques i històriques són els procedents de països sud-americans. L'arrelament de conceptes com “España”, "español", "hispanoamericano", "madre patria", “lengua común”, etc. units al fet que la majoria de sud-americans són monolingües en castellà, fa que siguin terreny adobat per a l'espanyolització.

La integració de tota aquesta gent provinent d’altres països és un dels objectius prioritaris per tal que el català no continuï la seva lenta, però contínua davallada.

diumenge, 22 de març del 2009

LLENGUA I INDEPÈNDÈNCIA (1)

El diari AVUI publica una entrevista amb Víctor Alexandre en què l’articulista i escriptor ens parla d’independentisme i de la viabilitat de la independència.

En aquest anar i venir de preguntes i respostes, es tracta també el tema de la llengua. De les respostes de l’escriptor n’extraiem quatre punts importants:

1. Hi ha la possibilitat (ja manifestada anteriorment per Herribert Barrera) que els catalanoparlant arribin a esdevenir un grup lingüístic minoritari dins del seu propi país.

2. La immigració en general no representa cap amenaça per a la llengua, però la sudamericana en particular pot arribar a ser-ho.

3. Davant del perill de minorització lingüística, la independència podria ser una bona eina per frenar aquesta possibilitat.

4. És possible una Catalunya independent castellanoparlant.

Anem a pams... Pel que fa al primer punt, potser en aquests moments no és probable, però si possible que el català, sotmès a una pinça formada per la llengua castellana i l’anglesa, pugui anar perdent posicions i iniciï una davallada com a llengua d’ús habitual de comunicació dins del propi país. De fet, és el que està succeint, només cal veure les diferents estadístiques relacionades amb l’ús de la llengua en els diferents àmbits de la nostra societat.

A la ciutat de Barcelona, per exemple. L’ús del català ja ha esdevingut minoritari, si més respecte del castellà. Només un 39% dels barcelonins usa habitualment la llengua catalana en les seves relacions interpersonals contra un 57% que fa servir el castellà. La tendència és, des de fa ja tems, que aquesta davallada continuï augmentant.

És evident que la situació lingüística del la ciutat de Barcelona i del conjunt de l’àrea metropolitana no és del tot extrapolable (afortunadament) a la resta del territori. No obstant això, les dades globals tampoc no ens condueixen a un optimisme desbordant.

Malgrat les declaracions oficials i sense llegir estadístiques tots podem percebre la realitat lingüística del país. Només cal anar parant l’oïda al carrer, a les botigues, a les escoles... també a l’Administració o fins i tot al cos dels Mossos d’Esquadra per adonar-se’n que el procés de minorització del català és evident.

Constatar aquesta realitat és donar via lliure al pessimisme i al derrotisme? Que cadascú s’ho prengui com vulgui, la veritat és que la percepció que tots podem tenir de la vitalitat de la llengua al carrer no és possible dissimular-la amb grans declaracions o boniques xifres situades aquí i allí. La realitat només és una i el primer pas que cal fer per poder canviar-la és assumir-la.

Aquesta situació, ho vulguin o no les veus oficials, es veu agreujada per l’arribada massiva de la immigració.