divendres, 23 de novembre del 2007

CONSTRUIR... NO COMBATRE NI DESFIGURAR

L’any 1964 va aparèixer un llibre que va causar impacte: Els altres catalans. L’obra, un estudi sociològic, en feia veure la realitat quotidiana d’una immigració que arribava a Catalunya procedent de les zones econòmicament més pobres de l’Estat espanyol. La majoria es van instal·lar en barris suburbials i vivien completament aïllats de la població catalana. Poc a poc van esdevenint persones que no són d’aquí, ni se’ls considera, ni se’n consideren, però el problema és que ja no són, tampoc, d’allà. Viuen una situació ambigua, d’indefinició; viuen desconnectats de la comunitat catalana i, per tant, desconnectats de la llengua, de les tradicions, de la cultura... Viuen, també, molts d’ells en situacions de marginalitat econòmica i social.

L’autor de Els altres catalans prenia partit per la integració d’aquesta massa social vinguda d’altres terres de la península. Per a ell només hi havia una solució possible: la convivència i l’acceptació mútua. La comunitat catalana havia d’acceptar els nouvinguts com a integrants en ple dret d’igualtat. Els nouvinguts havien d’integrar-se plenament en la societat catalana, i no només en l’aspecte econòmic, sinó també en el cultural, social i polític. Malgrat que l’autor no considerava ni important ni transcendental el tema de la llengua si que deia coses com que “els nous catalans han de contribuir en la construcció del futur de la societat catalana, no combatre-la o desfigurar-la.” Demanava respecte mutu i afegia que “les dues realitats estaven condemnades a entendre’s”

El llibre va esdevenir un autèntic manual per a tots aquells que es preocupaven per la cohesió de la societat catalana. En el seu moment, potser, no vam acabar de fer del tot bé els deures, forçats també per la situació sociopolítica que es vivia en aquell època. Els continguts de fons del llibre, malgrat que les situacions i els personatges han canviat, poden ser aplicables al moment actual que ens toca viure. ¿Serem capaços de bastir una futura societat catalana cohesionada i socialment i nacional més justa? ¿Seran capaços els “vells i nous altres catalans” d’entendre que han de col·laborar plenament en la construcció d’aquesta societat sense combatre-la o desfigurar-la?

Avui, en Paco Candel, ja no hi és. Malgrat la seva obra periodística i narrativa posterior (més de 50 llibres) sempre serà l’autor de Els altres catalans. Ha mort als 82 anys en un país al qual el van obligar a emigrar i que ell va acabar fent seu. Sempre ens quedarà el seu missatge: “si ets aquí, ets català; excepte que et fiquis al cap que no et dóna la gana de ser-ho.”

dijous, 22 de novembre del 2007

EL PAÍS DELS ESVORANCS (VIII) O... CUERS!

Nous esvorancs...

La Fundació Jaume Bofill ho ha anunciat: Catalunya és a la cua en qualitat de l’ensenyament. Si girem la vista enrere, només hi trobem Extremadura i Canàries, a nivell de l’Estat espanyol, i Malta i Portugal, si ens situem a nivell europeu.

Un 34% de la població d’entre 18 i 24 anys abandona els estudis abans d’hora (mitjana espanyola, 30%) i la diferència entre el fracàs escolar a l’escola pública i la concertada és de 20 punts percentuals, desfavorables, evidentment, a l’escola pública. Les diferències entre escola pública i privada o concertada cada dia augmenten més.

Què està passant? Les escoles es troben amb infinitat de problemes a resoldre: l’allau d’estudiants d’origen estranger; un sistema escolar que sembla haver abolit el suspens i que permet que l’estudiant vagi passant cursos sense assolir els coneixements necessaris; un descrèdit de la imatge del mestre que a hores d’ara poca gent respecte, començant pel mateix alumnat; un pèrdua total de determinats valors com l’educació, el civisme, la responsabilitat i... la disciplina.

També, però, hi ha altres condicionants que s’hi afegeixen. No hi ha prou diners. El sistema de finançament regit des de la “capital del reino” ens ofega també en aquest àmbit. Pot fer més la Generalitat amb el que té? No ho sé. La realitat és que al País Basc el govern destina 5.000 euros l’any per estudiant. A Catalunya, 3.500.

Sempre ens quedarà l’opció Montilla. El president porta els seus fills a l’Escola alemanya. Una escola d’elit i, evidentment, amb forts continguts teutons i molt poquets, per no dir gens, de catalans. Com ell mateix va dir: “aquesta és una opció personal que tothom té (!)”. Tothom, és clar, que guanyi un sou com el de la família Montilla que, com molt bé sabem, es correspon, euro més, euro menys, amb la mitjana que cobrem els ciutadans d’aquest país.

Gran resposta i gran alternativa -a l'abast de tothom- la que ens ofereix el màxim representant del país, el nostre estimat president Don José Montilla.

dimecres, 21 de novembre del 2007

EL PAÍS DELS ESVORANCS (VII)

Ahir, en aquest nostre país dels esvorancs, mentre ja ha passat un mes de l'aturada de Rodalies i mentre es produïa un nou esvoranc, aquest aeri, al sostre de l'estació de Sants, Artur Mas ens presentava la seva "casa gran del catalanisme". Carregat de bones intencions ens diu que cal apostar pel "dret a decidir"... correcte... però què entenem amb aquest eufemisme? Autonomia..? Federalisme...? Continuar com estem...? Estat associat...? Independència...? Potser seria bo que ens deixéssim de romanços i diguéssim clarament cap a on volem anar.

Mentre que els que tenen por de la llengua, perquè saben que darrere hi ha també l'esperit, preparen la seva estratègia per acabar amb la immersió lingüística, una de les poques eines amb cara i ulls del procés de normalització, mentre ells s'esmolen les ungles, el president de la Generalitat, senyor José Montilla, feia mans i mànigues en un programa de TV1 per tal de sortir-se de preguntes relacionades amb el doble càrrec de la seva esposa o el perquè, un socialista com ell que no es cansa de cantar-nos les excel·lències de l'escola pública, porta els seus fills a l'escola privada. Per cert... si la Catalunya real és la que estava representada pel públic preguntaire, estem ben arreglats!

Mentre tot això passava, a Madrid, un jutge coartava els drets lingüístics d'uns ciutadans catalans, intentava obligar-los a expressar-se en castellà, els negava un traductor i acabava passant totalment d'ells i del judici i, cas insòlit, emetia una sentència condemnatòria sense haver entès (almenys això és el que va dir) el que deien els acusats.

D'esvoranc en esvoranc fins a l'esvoranc final...

LITERATURA I LLENGUA (i III)


Acabarem ja aquesta llarga reflexió a l'entorn de la llengua i la literatura...

Tots els partidaris de considerar també com a literatura catalana tota aquella que s’escriu en castellà des dels Països Catalans acostumen a fer servir un argument clàssic: el de la relació i participació dels creadors literaris catalans en la cultura denominada espanyola, així com el fet que tots aquests intel·lectuals compaginaven l’ús del català i del castellà en la realització de part de la seva obra literària. Un argument que sembla oblidar, amb sospitosa i interessada facilitat, el perquè d’aquesta mena de bilingüisme literari; un argument que pretén amagar les causes històriques i polítiques –i també econòmiques!- que van conduir al fet que alguns dels nostres intel·lectuals i autors mantinguessin –o mantinguin -aquesta actitud literària.

Als Països Catalans, existeixen obres de creació literària en castellà i en català. Probablement, n’hi hagi també en alguna altra llengua. N’hi deuen haver que gaudeixen d’una certa qualitat literària i d’altres que esdevenen un respectable, però simple, producte de consum. I, en aquesta realitat, la del prestigi i la qualitat, la llengua no ha exercit cap mena d’influència, ni en sentit positiu ni negatiu. La llengua no ha estat res més que l’eina de què s’ha valgut l’autor per expressar tot allò que ens volia comunicar.

Una llengua, però, no és només l’eina, el mitjà per comunicar-se, sinó, també, una de les parts més visibles d’una amalgama que ens conforma com a éssers humans i com a comunitat. Una llengua no és només el producte d’una determinada manera de viure, de sentir, de pensar, de morir… d’allò que s’ha vingut a denominar una cultura. Una llengua no pot ser vista només com el fonament d’una cultura nacional d’origen romàntic. Una llengua no és només una expressió de caire nacionalista. Una llengua és, ha de ser, la confluència i la suma de cadascuna d’aquestes definicions. Una amalgama que configura també una comunitat d’interessos comuns, geogràfics, econòmics, culturals…

I, que no ho dubti ningú, quan aquesta comunitat humana s’expressa a través dels seus creadors literaris ho fa emprant el mitjà que més l’identifica i la cohesiona: la llengua pròpia. Una llengua pròpia que forma un tot inseparable amb la literatura que ajuda a vehicular.

dilluns, 19 de novembre del 2007

OBJECTIU: ACABAR AMB LA IMMERSIÓ LINGÜÍSTICA

Ho tenen clar... l'objectiu és acabar amb la immersió lingüística a Catalunya.

Després de Rajoy, ara és el torn del seu acòlit, en Daniel Sirera. "El que volem és que en aquells territoris on hi ha dues llengües oficials els pares puguin escollir en quines de les dues llengües volen escolaritzar els seus fills [...] els pares tenim a Catalunya el dret per llei d'escolaritzar als nostres fills amb la llengua materna i mai la Generalitat ha donat la possibilitat d'escollir la llengua en la qual volen escolaritzar els seus fills".

Això sí, assegura que la seva proposta no va en contra de ningú (?)

La propera legislatura espanyola, amb PP o sense PP al capdavant, es preveu dura i perillosa. Els atacs, encoberts de legalitat, proliferaran contra la llengua catalana i els enemics del català, interiors i exteriors, posaran tota la carn a la graella.

Objectiu: acabar amb la immersió lingüística.

LA IMMERSIÓ LINGÜÍSTICA AMENAÇADA

Els enemics del català estan sempre actius i bel·ligerants. Ara, de nou, el PP llença els seus dards enverinats sobre la llengua catalana i, de retruc, sobre Catalunya i els Països Catalans. Coneixedors que és un tema que els dóna vots i que un bona part del personal que integra les Espanyes es mou en aquest sentit, ha donat carnassa a la fera. Diu que, si guanya, farà una llei per garantir l’ús del castellà a tot el territori de l’Estat espanyol... Carai! Que no ho garanteix ja la “Constitución espanyola”! Clar que és veritat que, com ja ens han repetit una i altra vegada, el castellà està perseguit, a Catalunya. Només cal anar pel carrer, escoltar i donar un cop d’ull. La persecució i la manca d’ús del castellà es fa visible ostensiblement arreu del territori.

El més preocupant és la segona part del discurs el PP: "Cal defensar per llei el dret a utilitzar i aprendre el castellà en totes les etapes de l'educació”. Això significa una declaració de guerra en tota regla contra la immersió lingüística. Aquest és ara el seu principal objectiu. Després de torpedinar el ja migrat Estatut, ara els atacs aniran contra la Llei d’immersió lingüística. Cal que estiguem preparats perquè, en aquest aspecte, poden trobar bons aliats a Catalunya... i no tots són del PP ni de dretes. Hem pogut sentir ja algunes crítiques al procés d’immersió des de veus autoanomenades “progressistes”.

Catalunya: una nació d’Europa?” és el títol d’una conferència pronunciada per Hillary Gardnera la Universitat de Nova York. La seva intervenció acabava així: “Potser el que més costa d’expressar amb claredat és l’amor que es pot arribar a sentir per un lloc que només viu en l’experiència de la seva llengua i la seva tradició, i que alhora cap repressió ni cap burla política no ha pogut fer desaparèixer”.

diumenge, 18 de novembre del 2007

SOM MOLTS MÉS DELS QUE ELLS VOLEN I DIUEN...

T'he conegut sempre igual com ara...

Honor i record als lluitadors per la llibertat.

Som molts més dels que ells volen i diuen...