dimarts, 28 d’octubre del 2008

L'ÓSSA HVALA, ELS BOLETS I LA LLENGUA (1)

Mentre anem discutint sobre si continuar o no amb el procés de reintroducció de l'ós al Pirineu,i dediquem més de 30 homes i un helicòpter per fer un seguiment de l'óssa Hvala, dues notícies relacionades amb la llengua i el país ens fan tocar de peus a terra i ens situen de nou en la crua realitat de la situació lingüística que vivim.

El “mestre” Puyal posava el dit a la nafra en unes declaracions diumenge passat al diari Avui. Catalunya, deia Puyal, està en una situació de clara decadència com a país. El símptoma més evident per al periodista era, d’una banda, la situació real de la llengua i, de l’altra, l’actitud dels usuaris d’aquesta llengua davant una problema lingüístic cada vegada més greu.

Tenim la llengua en una situació crítica. Encara hi som a temps però cada cop n’hi ha menys, de temps. La nostra producció literària és magnífica, l’oferta teatral és abundant, tenim un munt de treballs d’investigació lingüística, però a Catalunya no cal saber català per viure com viuen els catalans. I molts d’ells no semblen preocupats, gens ni mica, per aquesta davallada de l’ús vehicular de la llengua. És un dels senyals que permeten dir que som en una fase de clara decadència.

Ho hem comentat moltes vegades. Un dels problemes principals que afecta l’ús de la llengua és l’actitud que mantenim els catalanoparlants. Una actitud en el millor dels casos de passivitat, quan no de covardia, deixadesa, apatia o negligència. Les lleis són necessàries. Les mesures de protecció i de foment de la llengua, imprescindibles. Tot, però, acabarà en no res si els usuaris de la llengua no canviem d’actitud i fem un gir de 180 graus. Fins i tot, ara que se’n parla tant, en una futur estat independent la pervivència de la llengua catalana no estaria garantida, perquè una llengua són els seus parlants.

I els parlants de la llengua catalana semblen estar molt més preocupats per dos problemes existencials: el de l’óssa dels Pirineus i el de si aquesta temporada hi haurà o no bolets al boscos de Catalunya.

dilluns, 27 d’octubre del 2008

QUAN S'ACABARAN AQUESTS JUDICIS?

Molts dels que érem de vacances durant el mes d’agost, en tornar, ens vam quedar sorpresos en veure que havien estat talats molts dels arbres que formaven part del cinturó natural de seguretat entre l’espai urbà i el Parc de Collserola dins les obres del projecte urbanístic Caufec-Porta BCN.

Aquesta talada massiva d’arbres es va produir el dimarts 19 d’agost, quan la majoria de gent era fora de la ciutat gaudint de les vacances d’estiu. La talada va arribar també a l’Av. dels Països Catalans, zona afectada per l’accessibilitat del pla Caufec. Tal com es va informar en el seu moment des de moviments.net, aquell dimarts d’agost, unes veïnes del barri de Finestrelles van adonar-se que, en aquesta zona, s’estaven talant dues alzines de més de 20 metres d’alçada i diversos pins. Per tal d’impedir-ho, dues persones es van encadenar a dos arbres, mentre una altra s’enfilava a un tercer i un grup de deu persones feia de suport mostrant l’oposició a la tala. L´acció es va aguantar durant dues hores mentre els treballadors anaven talant els arbres que no estaven protegits i la policia autonòmica i local vigilava de prop el grup concentrat.
Aquestes accions han desencadenat conseqüències. Demà, dimarts 28 d’octubre, l’Eulàlia, veïna de Finestrelles, serà jutjada per encadenar-se a una alzina durant aquella acció protagonitzada el mes d'agost. Malgrat que van ser tres les persones que es van encadenar a diversos arbres, només la veïna de Finestrelles està acusada de desobediència, danys i coaccions per romandre dues hores al peu d'un arbre fins que la policia va tallar les cadenes.

Demà, s’ha convocat una concentració de suport a l’Eulàlia davant dels jutjats d’Esplugues.

Els convocants es pregunten, i nosaltres també, quan s'acabaran aquests judicis? I més encara... Quan jutjaran els especuladors, els corruptes i els destructors de la natura?
Més informació a moviments.net

diumenge, 26 d’octubre del 2008

XAVIER MIR: DIES 145 A 148 DE LA VAGA

Vaga de bloc per la sobirania (148)
xaviermir Vaga de bloc diumenge, 26 d'octubre de 2008 09:41h
Dies 145 a 148 de la vaga.
Avui fa un any recordava el paper dels mitjans de proximitat
Eescrivia també sobre la desafecció com a element cohesionador del projecte independentista.
Fa dos anys presentava "Referèndum és democràcia".
Avui fa un any escrivia sobre la Renfe com a fàbrica d'independentistes.
En fa dos que recuperava unes famoses declaracions d'Artur Mas al diari La Voz de Galicia
Avui fa un any Un primer apunt i un altre
Fa un any començava les Cròniques d'una pífia anunciada
i escrivia un tercer apunt sobre el baròmetre d'opinió política d'octubre del CEO.
Fa dos anys escrivia sobre l'ull de poll de CDC.

divendres, 24 d’octubre del 2008

A ESPLUGUES, JA XERREM EN CATALÀ!

Ahir, dijous 23 d'octubre, es van iniciar els Grups de Conversa Xerrem a Esplugues de Llobregat.

Xerrem, és un projecte de voluntariat per al foment de l’ús social del català. És una iniciativa promoguda per la CAL d'Esplugues (Coordinadora d’Associacions per la Llengua) amb l’objectiu d’afegir-se a les propostes de voluntariat encaminades a fomentar l’ús social de la llengua.
Cada dijous, de 7 a 9 del vespre, ens continuarem trobant amb les nostres sherpes, la Teresa i la Imma, al local de l'Espluga Viva, C. Sant Francesc Xavier, 7-9 (Casa Termes).

Si coneixes algú que vulgui millorar el seu català oral, que vulgui eliminar pors i vergonyes i adquirir una bona fluïdesa, digues-li que encara hi és a temps d'incorporar-se als grups Xerrem de la CAL d'Esplugues. Només cal que vagi al lloc de trobada, qualsevol dijous de 7 a 9 del vespre.